Sunday 3 October 2010

Η τεχνολογία ενισχύει την Εκπαίδευση

THINK IT: H ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΕΙ(?) ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
κιμωλία ή κέρσορας?τετράδιο ή laptop?  
Βιβλίο ή PDF? εικόνες ή animation?
image

Μου έχει μείνει περισσότερο ως ιδέα διότι δεν θυμάμαι τι ακριβώς έγραφε, ποιος το έγραψε ή που το διάβασα αλλά υπήρχε ένα άρθρο που έρχονταν σε αντίθεση με τον τίτλο αυτού του post.
Θα ασπαστώ λοιπόν την ιδέα πως η τεχνολογία από μόνη της δεν είναι ικανή να βοηθήσει την εκπαιδευτική διαδικασία και παραθέτω τις σκέψεις μου πάνω σε αυτό το θέμα.
Πρώτο και καλύτερο είναι ο τρόπος και ο σκοπός με τον οποίο θα γίνει η εμβολή της τεχνολογίας στην παιδεία. Ναι όντως γίνονται προσπάθειες από το υπουργείο παιδείας αλλά όχι για να βοηθήσουν την εκπαίδευση παρά μόνο για να επενδύσουν κάποια χρήματα σε υλικό, σε απτά πράγματα, και να πουν "ορίστε έτσι αναβαθμίσαμε τα σχολεία". Το πιο σύγχρονο μέσο στο οποίο θα επενδύσουμε και θα αντικαταστήσει τους κλασσικούς πίνακες των σχολείων είναι μια τεράστια οθόνη αφής που δίνει όπως φαντάζεστε πάρα πολλές δυνατότητες σε σχέση με τα σκαριφήματα απο κιμωλία οποιουδήποτε καθηγητή. Η νέα αυτή τεχνολογία φιγουράρει με το όνομα Διαδραστικοί Πίνακες [http://youtu.be/yS0xWcPaf9s]
Δυστυχώς όμως οι διαδραστικοί πίνακες και τα notebooks είναι φαντασμαγορικά εργαλεία που θα εισάγουν με animations αυτό που μέχρι πρότινως έπρεπε να βάλεις το μυαλό σου και να το σκεφτείς, πχ το ιδανικό εκρεμές που έχει μηδενική ταχύτητα στα άκρα του και μέγιστη στην κατακόρυφη θέση θα μπορούν όλοι οι μαθητές πλέον να το δούν "ζωντανά". Σαν όμως μια συναρπαστική ταινία δράσης που γρήγορα ξεχνάς θα ξεχαστεί και το μάθημα.

H βαθύτερη κατανόηση των ανθρώπινων τάσεων προς συμπεριφορές που θα προάγουν την επιθυμία για εκπαίδευση είναι μια βασική αρχή για καλύτερη παιδεία

Η πραγματική επένδυση θα ήταν η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην ηγεσία. Το πως θα μπορούσαν να σταθούν ως πραγματικοί ηγέτες μέσα σε μια τάξη και να πείσουν παιδιά (τα οποία δεν έχουν κάποια συμφέροντα ή διπλωματικούς λόγους) να ακολουθήσουν τους δασκάλους τους σε έναν αγώνα για γνώση και μάθηση.
Ακόμα όμως και αν ήξεραν το σωστό τρόπο να διδάξουν ή απλά τους εκπαίδευε κάποιος η σωστότερη ερώτηση είναι… θέλουν?! Η απάντηση είναι απλή: Δεν θέλουν!
Μια, άσχημη πραγματικά, λύση θα ήταν ο εξαναγκασμός. Με αυτή τη μέθοδο η τεχνολογία πέρα από το να βοηθάει άμεσα την εκπαίδευση, χρησιμοποιείται (με κάμερες) για να παρακολουθουνται οι καθηγητές στο αν προσπαθούν τα μέγιστα, όπως θα έπρεπε να κάνουν για αυτές τις λίγες ώρες δουλειάς (και μικρό μισθό. σύμφωνοι σε αυτό), στο να διδάξουν!
Αλλά αξίζει να το δούμε και από διαφορετική σκοπιά. Αν κάποιος άνθρωπος, με τα σημερινά δεδομένα, είχε πραγματικά ηγετικές ικανότητες στο να εμπνέει άλλους ανθρώπους θα διάλεγε να γίνει καθηγητής? Όχι βέβαια! Μάλλον θα ίδρυε μια εταιρία, ή θα ήταν πετυχημένος manager ή πετυχημένος πωλητής προιόντων, ή θα ξεκινούσε μια επανάσταση, οτιδήποτε άλλο εκτός από καθηγητής.
Γι' αυτό και δεν βλέπω τα πράγματα να βελτιώνονται σημαντικά ακόμα και με όλες αυτές τις επενδύσεις της τεχνολογίας πάνω στην παιδεία. Κάποιοι εικάζουν σενάρια όπου η τεχνολογία θα εισβάλλει τόσο πολύ στην εκπαίδευση όπου ένα καλώς μελετημένο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορεί να εκμεταλλευτεί οπτικοακουστικά μέσα για να δώσει στο μαθητή τη γνώση άνευ διδασκάλου. Απέχουμε πολύ από αυτή την εποχή αλλά ήδη γίνονται προσπάθειες για κάτι τέτοιο.
Εσείς πως οραματίζεστε την εξέλιξη της παιδείας?…
Επιμέλεια: Γιώργος Πληγορόπουλος
 

Applied Ideas Copyright © 2010
George Pligor - Stergios